http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

torsdag 20 augusti 2015

Frozen Cheescake - inspired by Dave





Denna torsdag blev till en icke planerad vilodag från träning. Det har känts något slitet i kroppen de senaste dagarna och det var denna morgon på väg till jobbet som jag tillsammans med Theresia kom fram till att det kunde vara klokt att ta en dags vila. Efter avslutat arbete och färd hem tittade jag i min kalender där jag skriver upp mina pass och fick ihop det att jag tränad 17 dagar i rad. Det har varit en blandad kompott av kvalitet på passen, men energi, fokus och motivation skulle jag säga har varit där hela tiden. Jag skulle vilja säga att min Theresia är en av de grundläggande faktorer till att det känns så bra som det gör just nu, både kopplat till träning och tillvaron utanför gymmet.

Använd fantasin


Hur givande det än må vara för mig att träna så kan det uppskattas att bara åka hem och ta det lugnt, och få chansen att dela med mig av detta Swedish Supplements inspirerande recept. Även om jag starkt rekommenderar att använda dessa så vill jag att ni ska använda fantasin och göra dessa kreationer till er egen. Produkterna är inget måste, men jag vill mena på att med dessa blir både trevligare smak samt att det ger dig ett gynnsammare näringsvärde.


Bakelserna på bilden gjordes tillsammans med Theresia hemma i mitt kök. Jag gjorde botten då det är ett recept som jag är bekant med, en botten som också är basen till de mandelbollar jag ibland bakar ihop. När det kommer till det estetiska så måste jag ge Theresia full cred då det var hon som ansvarade för dels det frysta mitten lagret, men även lagret ovanpå detta. Mitten lagret är Philadelphia ost ( 3% ) där vi blandade i Swedish Supplements BCAA Engine med smaken apelsin. Vi lade Philadelphia osten i en kopp och blandade i aminosyrorna till den smak som vi tyckte passade bäst. Översta lagret är Swedish Supplements Casein pudding med smak vanilj och päron. 

Botten görs i detta recept utan kosttillskott och det frysta mellanlagret går även detta att göra "själv" med smaksättning av t.ex apelsin, citron eller vad det nu kan vara som du tycker kan passa. Jag har inget konkret alternativ gällande det översta lagret vilket gör att jag starkt rekommenderar er att använda det jag hänvisar till ovan. Men som sagt, använd fantasin... :)

Ingredienser till botten är som följer:
100 g (2 dl) Mandlar
7 torkade dadlar
40 g (2 msk) jordnötssmör (Green Choice)
1 tsk vaniljpulver (Obs. ej att missta med vaniljsocker)
2 msk mjölk
2 tsk kakao


Tillvägagångssätt: Kör mandlar och dadlar för sig i mixern för att sedan blanda dessa i en bunke. Ha sedan i resterande ingredienser i bunken och använd antingen händerna eller möjligtvis en gaffel för att få fason på smeten så den blandas ordentligt. Bred ut denna smet, gärna på aluminiumfolie som placerats i exempelvis en "matlåda". Går nog utmärkt i en annan typ av bakform också.

Frysta mellanlagret: Ha i ett helt paket Philadelphia ost (200 gram) i en kopp, blanda i ca en portion aminosyror (eller annan smaksättning) och två teskedar vatten och rör om. Bred ut detta på botten som du lagt på aluminiumfoliet och ställ sedan in i frysen. Låt stå i ca 30 minuter eller tills det blir lätt fryst.

Översta lagret: Blanda en rågad skopa av Swedish Supplements Slow Casein med en deciliter vatten. Detta brer du ut på det lätt frysta mellanlagret efter att det varit inne i frysen. Toppa genom att ringla över sockerfri choklad och jordgubbar eller det Du bäst föredrar. Ställ sedan in i kylen i ca 20 minuter, sedan är den klar att skäras upp och serveras.

Näringsvärde fördelat på 6 bitar: 
217 kcal
49 gram kolhydrater
23 gram protein
8 gram fett




/Dave & Theresia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar