http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

måndag 11 januari 2016

Omega 3 fettsyror - Be Smart



God hälsa ja... Men varför är dessa fettsyror så viktiga. Det finns olika aspekter inom området där jag gärna vill rikta mig till dig vare sig du är hårt tränande, motionär eller rent av inte så aktiv alls. Hur det än är, så är jag mitt i min diet just nu där jag menar på att Be Smart är av desto större vikt att ha som komplement till min kost. Många vet att omega 3 återfinns i bl.a fet fisk vilket inte är del av mitt intag just nu och det är en av anledningarna till att jag använder omega 3 kapslar som tillskott.

Vad gör dessa fettsyror?

"Man blir smartare av fisk" är kanske ett uttrycks om känns igen. Personligen vill jag lite tro på detta uttryck med tanke på det man menar på att omega 3 bidrar med rent fysiskt. Det som jag tycker är intressant är tanken att omega 3 fettsyrorna gör cellväggarna något "smidigare" (mjukare) vilket gör att signaler lättare kan överföras i hjärnan. Det tas även upp på aktivträning.se att impulserna inuti cellen även underlättas, dvs det möjliggör mer och bättre kommunikation mellan cellerna och signaler i hjärnan och allt positivt som detta kan medföra. Vidare mjukar fettsyrorna upp väggarna i våra kärl där blodgenomströmningen äger rum. Väggarna kan lättare vidgas en aning varpå det blir bättre flöde vilket i sin har fina effekter vare sig du tränar eller ej. En viktig aspekt i detta är att det sänker blodtrycket vilket inte är ett helt ovanligt problem.

Kostdoktorn.se tar upp andra hälsovinster som det finns underlag för i studier är att omega 3 visat på minskad inflammation i bl.a tarmslemhinnan. Man har också sett ett minskat behov av medicinering och vidare finns flertalet studier som visat på att användande av omega 3 ger en betydlig lindring av eksem.


Det går att hitta många fler fördelar med omega 3. Det kan bromsa reumatism, det förebygger diabetes osv... Min rekommendation, framförallt om du vet med dig att du inte får i dig detta genom kosten, att du då provar att tillföra det genom kosttillskott. Jag tror att du absolut kommer få uppleva en positiv effekt av det i så fall.

/ Dave

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar