http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

måndag 18 augusti 2014

Mandelbollar - För att säkra kvällen




Hela dagen idag har jag gått med en "skakig" känsla i benen, något som jag väldigt mycket uppskattar då jag vet att det kommer från morgonens raka marklyft. I vanlig ordning sker morgonpassen på "tom" mage, även om det är de större muskelgrupperna jag har som avsikt att ge mig på. Det jag intar innan passet är aminosyror och kreatin för att sedan inta proteinpulver  efter passet följt av frukost efter ytterligare 45-60 minuter. Ofta består frukosten vid dessa tillfällen av en matlåda innehållandes kyckling och potatis tillsammans med grönsaker. Nu är det ju inte detta inlägget ska handla om... :)

Så, det jag kommer till nu är lite av ett säkert kort här hemma. Men jag skulle absolut inte kalla det ett tråkigt alternativ bara för att det råkar vara så pass enkelt som det faktiskt är. Tvärtom blir det på ett desto bättre sätt tycker jag, när det är så pass enkelt, går så pass fort och faktiskt är så pass gott! Det bästa är att min dotter Nova 6,5 år älskar dessa och skulle säkerligen sätta dessa före mycket av de sockerbomber som ofta erbjuds till t.ex lördagsgodis.

Jag rekommenderar att köra mandlar och dadlar för sig i mixern för att sedan blanda dessa i en bunke. Ha sedan i resterande ingredienser i bunken och använd antingen händerna eller möjligtvis en gaffel för att få fason på smeten så den blandas ordentligt. Detta blir 10-12 bollar om de rullas i relativt "normal" storlek. In i kylen och ta ut efter ca 45-60 min så är de redo att gottas på :)

Det jag faktiskt kan lägga till är att jag använde jordnötssmör och inte valnötssmör som bilden visar. Vid tillfället då jag skulle göra dessa insåg jag inte att jag hade jordnötssmör så det räckte, varpå det då blev Green Chioce Peanut Butter Creamy som jag ofta ser till att ha hemma. Men det går bra att även använda de andra alternativen.


Ingredienser är som följer:
100 g (2 dl) Mandlar
6-10 torkade dadlar (beroende på vilken sötma du vill ha, jag använder 7 st)
40 g (2 msk) Mandelsmör, valnötssmör eller jordnötssmör
1 tsk vaniljpulver (Obs. ej att missta med vaniljsocker)
2 msk mjölk
2 tsk kakao
 
Och som jag brukar uppmana er till, kom ihåg att du själv kan vara kreativ när du bakar. Det går utmärkt att modulera och testa utifrån eget val och egen smak. Jag ser det bara som positivt att vara kreativ i detta men att alltid ha grundtanken i att hitta hälsosammare alternativ till ingredienser. Dock så är näringsinnehållet baserat på ingredienserna ovan. Hoppas det kan vara ett alternativ till kvällssnacks eller rent av som mellanmål under dagen.
Uppskattat näringsinnehåll per boll är:
Kcal 65-75
Protein 3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 4 g
 
/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar