http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 5 januari 2014

Delikata protein choklad biskvier toppat med kokosflingor






Dagen började riktigt fint med ett gympass där mage och trapezius utgjorde fokus. En känsla som jag uppskattar mer än många andra är den att jag börjar komma in i rutiner igen. Att passet ägde rum på morgonen var ett stort plus även det eftersom det är då jag gärna lägger min träning. Det passar både mig och familjelivet bäst.

Gårdagen var väldigt trevlig då jag tillsammans med min snart 6-åriga dotter Nova fick till ett par riktigt smakfulla och delikata proteinrika choklad biskvier. Ofta går det på ren impuls när jag bakar. då jag kanske sitter framför datorn, tv:n eller göra något helt annat när jag plötsligt kommer att tänka på något jag vill testa på att baka något. Precis så var det även i detta fall... Nova är ganska snabb på att känna av dessa tillfällen. Om inte annat så går det från vardagsrummet att utgöra vad det är som sker i köket när jag väl sätter igång. Jag måttar upp, och Nova häller det i bunken. Det är så vi brukar lägga upp det när vi bakar tillsammans jag och min duktiga dotter :)

Så, nu till denna klockrena proteinrika choklad biskvi, som min kära fru Jessica efter ett par sekunder efter första tuggan utbrast,

"Den här skulle du ju kunna ta betalt för!"
Såklart kul när det blir ett sånt betyg! :) Det jag själv noterade var dels smaken som blev överraskande bra, men också konsistensen som ofta kan bli torr när man bakar med protein. Denna blev nog...perfekt! Det är trots allt ett par misslyckanden som är grund till det som faktiskt blir till något bra i bakningen. Bollen gjorde jag lite på skoj för att smeten blev så kompakt och bra. Ett tecken på en bra smet är att den inte fastar på händer och fingrar när man arbetar med den...





Ingredienser:

50 g mandlar
50 g mandelmjöl
0,75 dl mandelmjölk
1 portion Olimp Whey Protein Complex (choklad)
3 tsk kakao
3 msk jordnötssmör
5 dadlar
50 g sockerfri choklad
(jag brukar använda Cloettas choklad som oftast finns i matvaruaffären)


1. Finhacka de 50 g mandlarna i en mixer för att sedan göra samma sak med dadlarna. När dadlarna är klara ska de gärna utgöra lite av en "smet". Kan hända att denna smet bildar sig som en klump :)
2. Ha i alla övriga ingredienser (utan chokladen) i en bunke tillsammans med det som du precis kört i mixern.
3. Använd en gaffel, eller ner med händerna och rör runt, och blanda smeten ordentligt. Smaka av så det passar dig. Jag hade först i tre dadlar, för att sedan ha i två till när jag tyckte att det inte var sött nog.
4. Tryck ut på en plåt eller rulla till bollar om du föredrar det.
5. Lägg ca 50 g av chokladen på en talrik och ställ i mikron tills det smällt. Ta ut och rulla/häll choklad på kreationerna. Varför jag
6. In i kylen i 30-60 min. ÄT!! :)

Näringsvärden per biskvi (fördelat på 12 st):
127 kcal
5,6 g protein
5,3 g kolhydrater
7,2 g fett
Hoppas det smakar! Och som jag brukar säga, var inte rädd att själv experimentera fram något recept som kanske faller dig i smaken Ännu bättre :)
/"Dave"

2 kommentarer:

  1. Ser jättegoda ut!! Ska testa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, gör gärna det Sofia! :-)
      Och glöm inte att våga testa lite själv, t.ex med andra proteinrika mjölsorter, andra nötter och även annat än jordnötssmör. Finns bl.a valnötssmör, mandelsmör m.m, med eller utan choklad... Ja, det finns som sagt massor av sätt att pröva sig fram. "Misslyckanden" kommer att ske, men det är en av ingredienserna i framgångar och framsteg vi gör :-)

      Radera