http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

lördag 2 november 2013

Summering av tiden på DS Personal Training School!



Så var resan över och det är lite med blandade känslor där jag efter ett par dagars "frånvaro" från bloggen gör denna summering av min tid på DS Personal Training School. Det är så mycket jag vill få med i denna text, men jag ska försöka hålla det något mer kortfattat och verkligen lyfta de punkter som mest och bäst belyser det jag vill få fram. Jag har helt enkelt väldigt mycket gott att säga om DS men ser  det lite som ett skapande av en uppsats om jag ska få ner allting här...

Så, de bästa sakerna jag ändå vill lägga fokus på är de jag nedan anger, så kort men ändå så utförligt som möjligt för att ge er läsare en bra bild.

 
Lärarna

Jag känner att utan de kompetenta lärarna som väglett oss hade vi inte varit där vi är idag. Jag har inte erfarit andra lärares sätt att undervisa i ämnet, men jag tror verkligen att det är svårt att nå den kunskapen och det ledarskap som lärarna inom DS besitter. Något annat som verkligen har utmärkt dessa lärare är deras sätt bemöta elevgruppen. Det är lätt att säga att det varit intensivt för oss elever vilket det visserligen har varit. Men i sammanhanget är det lätt att glömma lärarna och möjligen annat folk som har ett stort ansvar i att planera och lägga upp lektionerna som kommer att äga rum under de två veckorna som PT utbildningen pågår. Mycket imponerande arbete av DS när det kommer till upplägget av kursen!


Gemenskapen
 
Detta går lite in i punkt nummer ett, där jag upplevde att lärarna i denna del per automatik tog ett stort ansvar. Det jag vill ta upp i denna punkt handlar om skapandet av en gemenskap, att tillsammans ska vi göra detta. Att alltid bli bemött av lärarna på ett hänsynstagande vis, där de är väldigt måna om att vi hela tiden är med. Det är ett par gånger då det tagit lite extra tid att gå igenom moment som varit något svårare än andra. I detta fall har man lagt stort fokus på att tydliggöra saken ifråga för att vi alla skulle få känslan av sammanhang, där jag återigen vill koppla till skapandet av en gemenskap där vi alla kunde följa undervisningen på ett bra sätt.
 
 
Tillgängligheten
 
Efter lektioner var lärarna alltid tillgängliga för att hjälpa och stötta oss elever. Även om detta inte behövdes eller om det inte var något som faktiskt blev av varje dag så erbjöds det ändå. Viljan att vi elever skulle klara sig igenom utbildningen var av högsta prioritet, detta framgick tydligt! En grupp skapades även på Facebook. Detta blev till ett tycker jag väldigt nödvändigt forum, både när det gällde kontakten oss elever emellan men även kontakten elev lärare. Frågor som man kanske först kom på när man kom hem kunde i denna grupp lyftas och besvaras.
 
 
Materialet

Detta är något nödvändigt för hur vi elever ska kunna ta med oss teorin från dagen för att sedan kunna återgå till det hemma via både anteckningar och böcker. Jag ser utformandet av material som DS Personal Training School tillhandahållit oss med som väldigt lättläst och lätt att förstå. Eftersom jag själv arbetar med tydliggörande pedagogik till vardags anser jag mig på ett bra sätt kunna tolka ett bra eller ett mindre bra upplägg när det kommer till bland annat litteratur, och här ser jag som jag även nämnde tidigare ytterligare ett område där DS prickat rätt.


Inspirerande möten

För mig personligen finns det även aspekter där jag ser mig lyckligt lottad som fått träffa flera personligheter inom DS lite mer ingående. Dessa personer är David Samuyiwa, Gourgen Gevorgyan, Joseph Stone och Mahsa Khatibi. Om ett enda orda ska till för att sammanfatta samtligas person är det ordet ödmjukhet. Dessa personer och även Alexander som äger företaget Train Hard är idag för mig förebilder i sättet att bemöta och att besitta förmågan att vägleda andra individer.

Inberäknas kan absolut de personer som var en del av klassen där en rad olika personligheter varit både inspirerande och motiverande att lära känna. Jag ser det bara som något positivt med dessa nya kontakter med möjlighet till utbyte av erfarenheter och kunskap i framtiden.

Detta var min grupp efter att den delats upp i två. Vi fick under denna "praktiska" vecka ha den kunniga och inspirerande Joseph Stone som lärare. I efterhand är jag glad att jag fick ta del av även Josephs sätt att lära ut!
 
Allt som ägt rum under dessa tre veckor kommer jag ta med mig, både den utökade kunskapen jag nu har inom de ämnen som studerats men även den personliga utveckling jag upplever. Mycket genom grundaren av DS David Samuyiwa som under två dagar talade om bland annat mental träning förknippat med det ledarskap som är nödvändigt i arbetet med andra individers hälsa.
 
Så kontentan blir att alla ni som funderar på att ta ett steg in i hälsa- och fitnessbranschen med allt vad det kan innebära, så anser jag att ni genom DS Trademark kommer att ges bästa tänkbara förutsättningar för just detta.
 
Jag vill rikta ett stort tack till samtliga inblandade, såväl lärare som klasskamrater. Men framförallt till min familj, som fått stå ut med mig under dessa tre veckor då jag till stor del varit frånvarande på ett eller annat sätt. TACK!
 
/"Dave"

1 kommentar:

  1. Hej tycket du har en bra sida med mycket inspiration! kolla in vår sida och se om du skulle kunna se någon form av samarbete. tex länk utbyte. vi satsar på att bli en av Sveriges största träningssidor till 2015. kom gärna med egna förslag
    MVH Jonas
    www.ptofsweden.se

    SvaraRadera