http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

måndag 5 augusti 2013

Skapande av matkultur


Efter en hel del cirkulerande på nätet känner jag att jag vill ta upp ämnet kring mat, dricka och överlag hur föräldrar hanterar och sköter familjens kost. Men då med syftet hur detta förmedlar en matkultur till barnen ifråga. Jag vet att jag tagit upp detta förut, men jag vet även att repetition är grunden till att befästa kunskap.


Jamie Olivers heroiska kamp mot snabbmatskedjorna och att överlag
skapa en medvetenhet hos allmänheten om ingredienserna i denna mat!

Läs med öppet sinne

Som pedagog med 3,5 års utbildning på högskolan men framförallt efter att ha arbetat med barn i ca 10 år vill jag påstå att jag har både erfarenhet och kunskap att förstå mig på hur omgivningen påverkar våra barn. I detta fall vill jag som sagt låta föräldrarna stå i rampljuset. Jag anser att det första steget för att bistå med hjälp och vägledning handlar det om att ha förståelse för en persons situation, hur erfarenheter och upplevelser har skapat oss till dom vi är. Texten som följer ber jag att du som läsare, läser med ett öppet sinne.

Allt vi gör är beteenden som skapats utefter det jag nämner ovan. Föräldrar som har ett beteende att upprätthålla en ohälsosam kost och livsstil har ofta själva detta någonstans ifrån, där jag menar på att detta är något som kommer från deras föräldrar och deras uppväxt. För visst är det ofta vi kan vara nostalgiska och prata om olika maträtter mamma eller pappa gjorde när vi var små?

När jag talar med föräldrar är det inte helt ovanligt att det är just någonstans därifrån det kommer, att det ligger i generna eller att deras föräldrar hade en sådan kost och livsstil som skapat övervikt eller någon form av ett mindre hälsosamt förhållningssätt till kosten. Ibland hamnar människor i olika beroenden kopplat till kosten som är oerhört svåra att ta sig ur.


Insikt...

Vi kommer här till något så fint som insikt, ett mycket tänkvärt ord tycker jag. Om...det är så att du vet med dig att dina föräldrar har stor del till många av dina egna beteende idag, hur ser du då på Din egen roll som förälder? Räkna med att du är ditt barns största förebild, och det är mycket till detta jag gärna kopplar den välkända meningen, "barn gör inte som du säger, dom gör som du gör". Det ligger mycket i det, där ditt förhållningssätt kring kost skapar en matkultur som dina barn med största sannaolikhet själva kommer att ta med sig i sitt vuxna liv.

Jag har en artikel i min blogg som handlar om rökning kopplat till träning. I en del av denna tar jag upp just hur vi påverkar våra barn och där studier visar på att barn som har rökande föräldrar/-er löper 80% större risk att själva börja röka än de barn som inte har rökande föräldrar. Det är precis samma sak när det kommer till kosten i hemmet. Är det så att du är en stor konsument av Coca-Cola, att du dagligen har det till maten eller som törstsläckande dryck. Ha då i åtanke att det är stor risk att ditt barn eller dina barn kommer att göra detsamma... 
"Men jag gör det bara efter kl.20.00 när barnen gått och lagt sig". Då är det enkla svaret att, väldigt snart kommer en tid då de inte går och lägger sig kl.20.00, utan snarare 23.00...



I Coca-Cola har man bl.a tillsatt fosforsyra (E338), detta torkar ut kroppen
och leder till ökad törst... Fosforsyra fungerar även utmärkt som
avkalkningsmedel eller att lösa upp rost!
Insikt... Är detta vad du vill?


Just när det kommer till gener har jag svårt att köpa det argumentet att "mina föräldrar var överviktiga". Ja, det har lite att göra med anlag eller rättare sagt hur våra kroppen har en unik och egen metabolism. Men jag skulle istället vilja hänvisa till grunden som läggs när vi är barn. Däremot kan vi vara olika insulinkänsliga, detta kan vara del i hur vi påverkas av t.ex socker och utifrån detta skapar mer eller mindre sockerberoende. Det finns olika sätt att handskas med detta där KBT (Kognitiv Beteende Terapi) visat sig vara framgångsrikt. Vet man med sig eller misstänker att man har denna insulinkänslighet rekommenderas det att helt avstå från socker under en längre period. Att "trappa ner" har för många människor inte visat på lika stora framsteg. Människor som gett detta en chans och verkligen avvecklat socker från kosten under en period, förklarar oftast att det sedan inte är något de behöver eller känner sug efter.

Som vanligt vill jag med detta inlägg inte på något sätt provocera, utan snarare inspirera. Ett sätt att inleda arbetet med sig själv kan vara att ta ett perspektiv utanför dig själv... "Kliv åt sidan", titta på dig själv och dina betéenden. Är det något du skulle vilja berätta, något du önskar för honom eller henne som står där? 

Ett ständigt arbete

Självklart har jag också brister som jag mycket genom min omgivning blivit medveten om. Jag har mitt förhållningssätt till kosten som jag kanske helt inte vill lämpa över på min dotter. Därför kan jag vara något mer försiktig med att t.ex väga min mat när hon är med, men det händer som sagt att jag gör det ändå. När hon frågar är jag öppen och pratar om det, varpå jag förklarar att det är något jag gör för att det hjälper mig att få bättre och finare muskler. "Finare muskler" ska självklart vara något öppet och en individuell åsikt om vad det kan innebära. Jag berättar på ett sätt där jag är nästan säker på att hon förstår. Hon är söt lilla Nova :-)
Jag och Nova pratar en del kring mat, vad som är bra och inte bra. Jag ser redan hur hon formats av mitt sätt att hantera detta ämne. Och något jag inte skäms över att säga är att jag lär henne att McDonalds inte är bra mat, jag lär henne att socker/godis inte är bra för kroppen och tänderna. Det ingår i den matkultur jag vill förmedla till henne. Nova har inga problem att dricka vatten, mjölk eller juice när andra barn omkring henne dricker läsk, vilket är helt en medveten handling från min sida. Men samtidigt att det är ok att avvika ibland och hon får absolut gotta sig på lördagar. Gärna i form av popcorn, nötter, corn eller majschips från naturgodiset om hon själv får välja. Hon uppskattar även ett par bitar med chokladöverdrag.

"Receptet lagom" anser jag att man bäst finner genom att fördjupa sina kunskaper kring hälsa och sedan låta dessa kunskaper samspela med det "sunda förnuftet". För mig innebär detta att för Nova skapa bästa tänkbara vägledning så att hon själv senare i livet ska ha kunskapen kring vad en sund matkultur innebär.
/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar