http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

torsdag 9 maj 2013

Hemgjord "Snickers"



En önskad efterrätt...


Gårdagens efterrätt var lite av en önskan från Jessica. Så det blev till att göra i ordning denna innan det bar av till gymmet igår. Det var ryggen som fick sig en omgång vilket känns idag, en tillfredsställande och skön känsla! Jag beslutade att köra med lite lättare vikter och verkligen fokusera på tekniken, mer än jag brukar. Det var ett bra beslut då jag på sistone haft problem med kontakten med ryggmuskulaturen de senaste ryggpassen. Men igår kände jag att jag hittade rätt. Känner dock att jag måste uppdatera och hitta inspiration till min "öveningsbank" för ryggen.



Bra att veta


Jag är ganska noga med att inte köra rygg dagen efter jag kört biceps. Anledningen kopplar jag till forskning som visar på att du stimulerar biceps muskulaturen minst lika mycket under ett rygg pass som du gör under ett biceps pass. Likaså blir det då åt andra hållet, dvs jag kör gärna inte biceps dagen efter ett ryggpass.

Nu åter till go´biten! Jag har gjort denna förut enligt recept från den magiska bloggen Tasty Health. Nu testade jag att på eget bevåg ändra den lite, men bara en aning. Jag hade lite mer vatten än vad Sanna Backman har i sitt recept, med anledning för ett "kletigare" mellanlager och en mer kladdig botten så den håller samman bättre. Resultatet blev som jag tänkte att det skulle bli, enligt mitt tycke godare och lättare att smeta ut över botten.




 Botten:
Ca 10 dadlar (100 g)
1 dl (60g) mandlar
1 skopa proteinpulver (Olimp Whey Protein Complex choklad)
2 tsk kakao

Fyllning:
0,75 dl naturellt jordnötssmör
1,5 (ca) skopa proteinpulver (Olimp Whey Protein Complex vanilj)
1,5 msk Stevia strö
30 g salta jordnötter, hela eller grovt hackade
ca 1 dl ljummet vatten
(Eller tills du får nästintill en rinnande konsistens. Smaka även av och se hur Du vill ha den. Detsamma gäller även "Botten" ovan, smaka av)

100 mörk choklad utan tillsatt socker
(Jag använde Cloetta mörk choklad 72% utan tillsatt socker)

1. Ha i mandlarna i en matberedare och kör tills du fått ett mjöl med lite större bitar i. Tillsätt dadlarna, proteinpulvret och kakaon och kör tills du fått en finfördelad massa. Känn på massan med fingrarna, kan du forma den är den bra, smular den ihop är den för torr och då kan du tillsätta en dadel till. Tryck ut massan i botten av en form som du täckt med platsfolie, jag hade en klassisk aluminium form (17*11 cm)
2. Blanda jordnötssmöret, proteinpulvret, stevia och jordnötterna. Tillsätt lite vatten åt gången, och rör ihop till en smet. Här hade jag i ca 1-1,5 dl vatten för att lättare kunna "hälla" ut smeten över bottenlagret. Är smeten för tjock upplever jag att den fastnar i botten och botten lossnar då från botten. Bred sedan ut smeten över botten-lagret.
3. Smält chokladen i en skål i micron så att du kan hälla den över mellanlagret och bred ut över jordnötsfyllningen. Ställ in i kylen tills chokladen stelnat. Skär upp den i önskad mängd bitar.

Kom ihåg att du själv kan ändra i receptet till det du själv önskar, men mitt tips är att du gör det efter att du använt dig av detta recept. Väljer du att ändra något följer givetvis ett ändrat näringsvärde än det jag här lägger upp.

Näringsvärde per bit (av 24):                      
77 kcal
5,3 g protein
5 g kolhydrater
4,75 g fett

Näringsvärde per bit (av 10):
185 kcal
12,7 g protein
12,4 kolhydrater
11,4 fett

Till sist vill jag återigen tipsa er, eller rättare sagt råda er att gå in och besöka Sanna Backmans blogg Tasty Health. Den består av en mängd inspiration till alternativ kost och en hälsosammare livsstil!

/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar